Socratisch gesprek

Door 11 juli 2016Ontwikkeling

Waarom ontwikkel ik software?

“Stilstand is achteruitgang” wordt wel eens gezegd. Volgens mij is stilstaan of zelfs terugkijken juist vooruitgang. En daar heb ik nu weer een bevestiging van gezien. De mensen van Sansa durfden het aan om te gaan filosoferen over hun uitgangspunten. Op een maandagavond 11 juli was ik naar Schijndel gekomen om hen te begeleiden bij dit onderzoek. De grote tafel in de hal was al voorzien van hapjes en drank dus we konden van start. Sommige deelnemers gaven aan dat ze maar kort erbij konden zijn. Dat betekende dat we dan maar meteen gingen filosoferen.

Vraag de bakker waarom hij brood bakt en hij zal met z’n mond vol tanden staan. Stel bij Sansa de vraag: waarom ontwikkel jij software? en er rollen tientallen voorbeelden en redenen over tafel. Dat is een goed begin voor een filosofisch gesprek: ik weet dat het onderwerp “heet” is: het leeft en het boeit de mensen.

Als voorbeeld kozen ze een project gebaseerd op hun eigen Sansa software. Nu werd de focus scherper en daarom nog maar eens dezelfde vraag gesteld. Met het verzoek om de waarden en motivaties tot drie te beperken. Opvallend genoeg leverde dit een heel scala aan kreten en termen op die men wel kon begrijpen van degene die het had geschreven. Ook belangrijk bij het filosoferen: blijf bij je zelf en word geen naprater! Tot nu toe gaat het onderzoek goed!

Om orde in de chaos te brengen heb ik de groep gesplitst en ze dezelfde opdracht gegeven: welke termen zijn voor jullie het belangrijkste? Na enige tijd kregen ze een ander stapeltje met kreten voor een nieuwe hiërarchie. Inmiddels was het al lang voorbij het moment dat sommigen als vertrektijd hadden genoemd. Maar met de uitkomst (?) zo vlakbij kozen ze er voor om toch nog even te blijven. Zie je wel: filosoferen kan heel boeiend zijn!

De ontknoping was heel verrassend: de groepjes hadden eenzelfde rangorde aangegeven! Uit die hele stapel met bijna twintig redenen om software te ontwikkelen kwamen er vier boven drijven die volgens iedereen zelfs de werkwijze van Sansa beschrijven! Maar wat is dan het nut van dit filosofisch onderzoek geweest? Dat is evident: de deelnemers kwamen zelf met deze termen én dit resultaat is nu gedeelde kennis! Ze weten van elkaar dat ze dit weten! En hoe gaaf is dat.

Ook bij een bedrijf als Sansa heeft iedereen z’n eigen expertise en aandachtsgebied. Dan kom je er vaak niet toe om eens stil te staan bij de reden of het nut van je bedrijf. Om eens van gedachten te wisselen over wat iedereen waarom doet.

Hier zijn ze al een hele stap verder in hun visie-ontwikkeling. En op het eind van de avond zeiden ze allemaal “tot ziens” tegen mij. En ik kom graag weer terug om de volgende schreden te zetten op het pad naar wijsheid!

Bart Mutsaers
Filosoof bij Vragend Wijs
vragendwijs.nl